Belgrado, Obraz

Belgrado, Obraz

Belgrado, Obraz
La Vida Es Un Mus, digital 2016

Et begrep i norsk rocks undergrunn er punkeruta, en benevnelse som kom til etter hvert som norske band med utspring i punk, hardcore, Blitz og UFFA trålte kontinentets – og særlig Tysklands – mange veier, klubber og buler på turné. Nær sagt egenhendig etablerte pionérene Svart Framtid den første rute, et nett av kontakter og spillesteder som senere skulle komme til å vokse i omfang og være til glede for nye generasjoner av band.

I dag er slike ruter på kryss og tvers av kontinentet en selvfølge, uansett genre eksisterer det en rekke spillesteder og kontaktpunkter for artister som er villige til å turnére på budsjett i en sliten HiAce eller VW Transporter. Dette, med punkeruta, nevnt fordi Belgrado er et band som minner om den fandenivoldske vilje og idealisme som var drivkraften til de første norske punkband som begynte å turnére Europa. Belgrado er et band av den skole, av de autonome hus og trassige ønsker om å ville gjøre det selv. Med en verden som er blitt mindre i løpet av de siste tredve år, er det også blitt enklere for et lite band som Belgrado å ekspandere spilleflaten; på uavhengige premisser ser de seg i stand til å turnére fjerntliggende områder som Sør-Amerika og Japan.

Som sikkert allerede forstått er befinner Belgrado seg i kategoriene for punk og postpunk med markante ideologiske influenser fra 1980-årenes anarcho-punk og DIY-bevegelse. I Belgrados musikk er fliker av navn som Au Pairs, Wire og Siekiera fremtredende; det vil si at her er mer art punk enn råpunk å høre. Belgrado er en kompakt og rytmisk – med sveip av dub – enhet som kapsler kontrollert energi, Belgrado bråker eller støyer sjelden; like fullt kverner de en type rock som er proppet av kraft, nerve og rytme. Denne kontrollen gjenspeiles også i vokalen, det synges dempet tilbaketrukket, noen ganger nesten lavmælt, men allikevel tydelig uten å ty til de store rop eller fakter. På et slags underlig vis oppleves Belgrados lydbilde i sum å være behagelig, som postpunk av en minimalistisk, varm og hypnotisk karakter.

Belgrado

Belgrado, Centro Cultural São Paulo, 2014 – Foto: Mateus Mondini

Belgrado er hjemmehørende i Barcelona, Spania og består av Patrycja Proniewska (vokal), Fernando Marquez (gitar), Renzo Narvaez (bass) og Jonathan Sirit (trommer). Før årets “Obraz” har de to album under beltet, “Belgrado” (Discos Enfermos, 2011) og “Siglo XXI” (La Vida Es Un Mus, 2013). Av disse to er først og fremst “Siglo XXI” å regne som et virkelig helstøpt album, og “Obraz” fremstår som en naturlig videreføring og raffinering av det sound som preger “Siglo XXI”. De to foregående platene inneholdt tekster dels på engelsk og dels på polsk, ved denne korsvei fremføres alle låter på polsk; Proniewskas morsmål.

Obraz is a deconstruction of reality to its basic forms and most primitive elements. The starting point after maximum destruction. A reconstruction towards a new reality. The world of images and a thousand spectacles, fragmented, dismantled and reassembled. Dynamism, rhythm, energy and movement. Creative sense over technique. Reality is a construction that we ourselves create.

“Obraz” er utvilsomt en god konstruksjon, ti låter og en helhet uten hørbare brister favnet i en luftig, enkel og ren produksjon preget av ‘mindre er mer’. De to instrumentale fragmentene “Krajobraz” og “Pasaż” evner dessuten å bygge bro og spenning mellom de omkringliggende låtene. Skal favoritter og anbefalinger trekkes frem, er “Dalej”, “Kulminacja Oddzielenia”, “1000 Spektakli”, “Wiatr” og “Fragmenty Świata” helt i front. De har alle de umiddelbare melodier, den nervøse rytmikk og diskret hektiske energi ved seg som er det typiske for Belgrado. Og så har du selvsagt fantastiske “Nierealne Realne Społeczeństwo”, den låt som kanskje er å regne som et tittelkutt for albumet.

Veldig stor bredde eller variasjon i låtmaterialet og arrangementene har Belgrado og “Obraz” muligens ikke å by på, men hvem bryr seg om det når de gjør sine låter og saker med dyktighet og personlighet. Belgrado behersker sitt fag og “Obraz” demonstrerer at lyden av 2016 kan høres minst like bra ut som lyden av 1981.

Foreløpig er “Obraz” tilgjengelig kun i digitalt format, fysisk versjon er ventet senere i høst.

TRACKS

Dalej / 1000 Spektakli / Wiatr / Kulminacja Oddzielenia / Krajobraz / Raz Dwa / Nierealne Realne Społeczeństwo / Na Ten Czas / Pasaż / Fragmenty Świata

Produsert av Belgrado