Baggy Trousers

Madness, Complete Madness

Madness, Complete Madness
Stiff, lp 1982

Madness var det eneste av den britiske ska-bevegelsens band som maktet å bryte ska’ens begrensninger og skape en langvarig karriere på popmarkedet. The Nutty Boys med The Nutty Sound hadde langt bredere appell enn ska’ens mest politisk fokuserte aktører (The Specials), eller dens mer vulgærhumoristiske utøvere (Bad Manners).

Madness var mer enn ska, de var britisk poptradisjon, music halls, varme og humoristiske tekster, morsomme videoer og artig image. Sosialt bevisste var dog også Madness, men uttrykt på et folkelig og forsonende vis som aldri overskygget inntrykket av Madness som glade gjøglere. Betegnende for Madness’ innfallsvinkel, var at de etter kort tid i folden ikke ønsket å være en del av 2 Tones’ stall.

Engelskmennene, eldre som yngre, elsket sitt Madness og sørget for at bandet ble blant deres mest stabile leverandører av hitsingler i perioden 1979 til ’83. Som det eminente singleband Madness var, eksisterer det en rekke album som samler noen, mange eller samtlige av deres singler. «Complete Madness» er det aller første av disse, utgitt på basis av de tre første studioalbumene samt enkelte selvstendige singler som ikke ble inkludert på albumene. «Complete Madness» er dog ingen ren singlesamler, det henter også inn albumspor og dekker bandets første epoke på utmerket måte.

En av de aller beste introduksjoner til essensen ved det opprinnelige Madness

Ved utgivelse var «Complete Madness» en slags komplett overflateguide til Madness, noe som selvsagt ikke er tilfellet i dag siden deres senere år ikke er representert. Det er likevel fortsatt en av de aller beste introduksjoner til essensen ved det opprinnelige Madness. «Complete Madness» stopper klokken rett før det kutt, «Our House», som for mange her hjemme er første assosiasjon til Madness, ble lansert høsten 1982. Nevnte «Our House» er for øvrig bandets eneste betydelige internasjonale hitsingle, med en 4.plass i Norge og en 7. plass i USA. Fra og med der og albumet «The Rise And Fall» går en skillelinje i Madness’ historie, hvor de dels forlot ska og sprø humor til fordel for større vekt på ren pop. Selv om også den epoken frembragte mangt å glede seg over – ikke minst hørt på undervurderte «Mad Not Mad» (1985) – , var det et voksnere og mer alvorlig Madness; et Madness som sakte men sikkert mistet fotfeste hos platekjøperne.

Med bakgrunn i den avgrensede tidsperioden, blir derfor «Complete Madness» bandets mest direkte og homogene samlealbum. Fra debutsingelen «The Prince» (bandets eneste utgivelse på 2 Tone) til deres første #1 i England med «House Of Fun» snaue tre år senere, kompilerer albumet det ene spenstige høydepunkt etter det andre. Den forsamling som ikke evner å fyre opp stemning med «Embarrassment», «One Step Beyond», «Night Boat To Cairo», «Shut Up», «Baggy Trousers» og «House Of Fun», er neppe en forsamling verdt å tilbringe tid sammen med. Som middel til å løsne på smil og myke opp ledd i løssluppen selskapelighet, er det lite som treffer bredere enn Madness med løs snipp. Hvilket var nettopp den årsak som gjorde at bandets beste singler vant så stort hjerterom hos ulike lag av engelske platekjøpere.

Ska’ens format sikrer dessuten Madness’ tidligste produksjon en tidløs vibrasjon som deres senere album ikke kan utligne. Den rytmikk og de grep som ska bygger på er en spikret, konservativ oppskrift som har endret seg minimalt i årenes løp. Kombinert med Madness’ store teft for fengende strofer og refreng, står materialet på «Complete Madness» frem som eksakt like heftig i dag som ved første møte. Ta mer enn gjerne «Complete Madness» som step one, fra der vil «One Step Beyond» (1979) være det naturlige skritt to.

TRACKS

Embarrassment / Shut Up / My Girl / Baggy Trousers / It Must Be Love / The Prince / Bed And Breakfast Man / Night Boat To Cairo / House Of Fun / One Step Beyond / Cardiac Arrest / Grey Day / Take It Or Leave It / In The City / Madness / The Return Of The Los Palma

Produsert av Clive Langer og Alan Winstanley

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments