Schachmatt mit Sine Silex

Sine Silex, Schachmatt

Sine Silex, Schachmatt
Werkstatt Recordings, cd/mc/digital 2016

Den tilsynelatende aldri sovende og konstant aktive Kriistal Ann er igjen aktuell med ny musikk, denne gang står Sine Silex som navn på plakaten. Dette, Sine Silex, er en duo – eller kanskje like gjerne et løsere definert samarbeide – initiert i 2015. Et par spor er tidligere sluppet ut i det fri, “Schachmatt” er dog Sine Silex’ første reelle utgivelse.

“Schachmatt” er musikk av Kriistal Ann og tekster av Chroma Carbon (aka François Ducarn fra den fransk-sveitsiske trio Factice Factory). Som produsent av albumet finner vi Kriistal Ann sin kompanjong fra Paradox Obscur, Toxic Razor, hvilket innebærer at “Schachmatt” er et produkt skapt innenfor kjente rammer. Det er, slettes ikke overraskende, tale om minimal synth og wave i diverse sjatteringer av grått og svart samt generøse mengder sepia.

Sine Silex i seg selv ville dog ikke vært noe poeng om Kriistal Ann og Chroma Carbon ikke bragte noe egenartet til bords, og hva som kan sies å være den egenart befinner seg i kombinasjon av musikk, tekster og estetikk. Sine Silex profilerer seg med ‘vintage feeling 1930’, uten å spesifisere dette nærmere. Mye mulig en tristesse over mellomkrigstidens Europa, albumtittel og omslag (nydelig utført av Frédérique Longrée) indikerer i alle fall et epokeskifte, som en Weimarrepublikk kommet til veis ende. Den, i mange av låtene, dempede tonen og de vemodig resiterede tekster er like mye endeløs nostalgi som mørk resignasjon. Europeisk noir, film noir, synth noir, analog.



Det vokale samspill mellom Chroma Carbon og Kriistal Ann er alfa og omega for “Schachmatt” som album. Chroma Carbon snakker i vel så stor grad som synger, rolig og tidvis på grensen mot spoken word. Mellom og rundt Chroma Carbon sin fremføring sirkler Kriistal Ann med velkjent vidunderlig sang, diksjon og aksent. Blandingen av engelske og franske tekster, ikke bare fra låt til låt men også i en og samme låt, bidrar også til at det vokale står i sentrum av “Schachmatt”.

Av disse ting blir “Schachmatt” allikevel ikke et utpreget tungt album. Fest er det riktignok ikke, for “Schachmatt” er avdempet – og det selv når pulsen går forholdsvis raskt – i sitt vesen, men hør bare “Modeliste” og “Operative” for de beste bevis på suveren synthpop. Eller prøv “Les Nimbes” og “Nénuphar” for ekte fransk synth wave, og til dessert tar vi vakre “L’Embrun”. Med disse fem under huden følger de fem andre straks etter og summerer seg i alt til ti jevnbyrdige.

Sine Silex og deres “Schachmatt” er smakfull synth wave i dempet belysning, som i skritt over brostein og løvet som falt, på vei hjem til noe som ikke er eller ut av historien som aldri var. Og for deg som vil ha noe fysisk å holde i tilbyr Werkstatt fine cd’er og kassetter av “Schachmatt”.

TRACKS

Antidote / Operative / Ether / Six To Twenty Seconds / Les Nimbes / Modeliste / Rifle / Nénuphar / L’Amnésie / L’Embrun

Produsert av Toxic Razor