Famler nye forsøk

Trioen Brt (Robert Ommundsen), Lumpy Davy (Dave Jørgensen) og CrispH (Hans Petter Christensen) fra Eydehavn / Arendal tok i 1981/82 sine første forsøk som Famlende Forsøk. Inspirerte av navn som Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle og H.P. Lovecraft leverte Famlende Forsøk gjennom 80-tallet en rekke kassetter hvis miks av poesi og lyd plasserte trioen som et helt selvstendig alternativ i den norske undergrunn.

Første halvdel av 90-tallet så Famlende Forsøk og deres selskap SHiT Tapes opprettholde relativt høy aktivitet, med albumet “Ars Transmutatoria” (1990) tok de også det dramatiske steget fra kassett til vinyl. I inneværende tiår har de imidlertid forholdt seg ganske tause, “One Night I Had A Frightful Dream” (cd og lp) fra 2002 er foreløpig siste livstegn på utgivelsesfronten.

Konserten under Nødutgang 2008 i Bodø var Famlende Forsøks gjenoppstandelse etter fem år i dvale, en opptreden som ble svært godt mottatt av publikum og kanskje innebar starten på reaktivert aktivitet. For i år har de fått en smule oppmerksomhet fra nye garder i og med bidraget “Tror Nok Jeg Levde… Engang” på «Maskindans : Norsk Synth 1980-1988», og nå i oktober måned er de aktuelle i forbindelse med to evenementer.

Lørdag den 10. oktober blir Famlende Forsøk å se og høre på Sprø Musikk Fest i Eydehavn (sammen med bl.a. Coalmine 5), og søndag efta den 25. oktober vil Høvikodden Live 09 / Oslo Internasjonale Poesifestival være åsted for trioens første konsert i hovedstadsområdet på flere år enn hva noen husker å telle.

Famlende Forsøk

Diskografi

  • Deka Danse (1984)
  • En Overraskende Måte Hvorpå Man Kan Kaste En Person Over Ende (1984)
  • Scrap Material (1985)
  • Døve Munker Ut Av Norsk Industri (1986)
  • Hymner & Hyl (1987)
  • Herring Tales (1988)
  • Ars Transmutatoria (1990)
  • Herring Tales (remix) (1995)
  • The Horror At The Architect High School (live – H.P. Lovecraft-show) (1996)
  • Return Of The Monster Attack (1996)
  • One Night I Had A Frightful Dream (2002)
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments